17.3.2009

Kotirouva

Olen viime aikoina haaveillut kotirouvana olosta ja joutilaasta elämästä. Silloin olisi enemmän aikaa tehdä kaikenlaista kivaa. Ehdotin sitä miehelleni, mutta hän epäili että kyllästyisin aika pian. Onneksi vapaapäivinä voi leikkiä kotirouvaa.


Eräänä vapaapäivänä ompelin muutaman tyynynpäällisen itselleni hyvin epätyypillisistä kankaista. Ruusukankaan ja patjaraidan yhdistelmä oli vain niin vastustamattoman herkullinen!

Kotirouvaleikkeihin kuuluu tietenkin muffinien leipominen! Ja reseptien jakaminen :)
Rahkamuffinit 12 kpl
Taikina
100g voita
1 1/2 dl sokeria
1 muna
1 prk (200g) maustettua sitruunarahkaa
3 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
Kuorrutus
tomusokeria
sitruunanmehua
Vaahdota pehmeä voi ja sokeri kevyesti. Vatkaa joukkoon muna. Lisää rahka ja jauho-leivinjauheseos. Sekoita taikina nopeasti tasaiseksi. Paista 200 asteessa n.15 minuuttia.



Kunnon kotirouva on myös valveutunut arkiaskareissaan. Kokeilin ensimmäistä kertaa pesupähkinöitä pyykinpesussa ja ensivaikutelma oli todella positiivinen! Onko jollakin pidempää kokemusta omaavilla jotain vinkkejä pähkinöiden käytössä? Kuinka monta pähkinänpuolikasta per pesukerta riittää, onko pakkauksen suositus 4-8 oikea?





13 kommenttia:

Sanna kirjoitti...

Samasta asiasta minäkin olen haaveillut viimeiset 11 vuotta. Eli siitä lähtien kun lopetin kotiäitinä olemisen 7 vuoden jälkeen ja lähdin kouluun. Nyt ei lapsetkaan enää tarvitsisi minua sillä tavalla kuin ennen, niin olisi vain aikaa tehdä kaikkia omia juttuja. Ei ole meilläkään ottanut ehdotus ilmaa siipien alle. Plääh

Anonyymi kirjoitti...

Olen käyttänyt 3-5 pähkinää kerrallaan ja ne ovat riittäneet 3-4 pesuun! Puhdasta on tullut.

joko kirjoitti...

meillä on mennyt noin 4-5 pähkinää ja 4 pesua.

Anonyymi kirjoitti...

Outoja asioita, pesupähkinät ja kotirouvan rooli. Vaikuttaa kotipuuhaajan roolilta?
Chacha

Jaana kirjoitti...

Mä käytin hetken pesupähkinöitä, juuri tuolla 3-5 kuorta annoksella. Lopetin käytön, kun huomasin, että paitojen kainalotahrat värjäytyivät ikävän beigeiksi tai ruskeiksi vaikka tuoksuivatkin puhtailta. En tiedä onko muilla samantyyppisiä kokemuksia? Lakanapyykkiin voisi varmaan edelleen käyttää pähkinäpesuja, sillä muuten olin niihin erittäin tyytyväinen.

Elena kirjoitti...

Pesupahkinat kaytossa jo vuoden verran ja olen ihan tyytyvainen. Lisaan pussin paalle muutaman tipan laventelioljya. Taalta ainakin saa samaan sarjaan kuuluvaa tahranpoistoainetta. Itse en ole sita tarvinnut, mutta luulisin sen tehoavan tiukempaan likaan.

violet kirjoitti...

Mitä ihmettä, mähän olen kotirouva enkä ole koskaan tehnyt muffinsseja!
Äkkiä.

Kristiina kirjoitti...

Ihan sama haave miulla. Tiedä vaikka toteutuu, kunhan saan tarpeeksi rohkeutta "hyppäykseen".

CharlienEnkeli kirjoitti...

Hauskoja hommia olet tehnyt =) Pesupähkinöitä olen minäkin käyttänyt kohta vuoden ja tyytyväinen olen ollut. Pyykki tulee ihanan pehmeäksi. Käytän koneelliseen 4 kuoren puolikasta tai 2 kokonaista pähkinää. Samat pähkinät käytän kahteen kertaan, jos pesen 40 asteessa. Valkopyykille pähkinät eivät oikein sovi, mutta jos haluat pestä valkopyykkiä, niin lisää koneeseen ruokasoodaa (en osaa sanoa annosta, olen vain laittanut muutaman teelusikallisen). Tahrat eivät myöskään oikein puhdistu, mutta tähän on oiva "sappisaippua", jolla kyllä lähtee. Ekologista arjen jatkoa sinne!

arleena kirjoitti...

Romanttisen keväiset tyynyt.
Ja tutulla lautasella makoisia muffinsia.
Pitää leipoa noita, kuulostivat herkullisilta.

Tuija kirjoitti...

Somat tyynyt on kotirouvailusta haaveileva saanut aikaan. Minä olin yhteensä n. 7,5 vuotta kotirouvana, tai kotiäitinä, miten vaan, ja kyllä se aika sutjakkaasti kului lasten ja väkertelyjen (ja tylsempienkin kotihommien) parissa.

Anonyymi kirjoitti...

Teille on molemmille tunnustus blogissani :)

Heidi kirjoitti...

Pesupähkinät olivat kerran Kuningas kuluttaja -ohjelmassa testissä, muiden ekopesuaineiden kanssa.. Siinä testissä muistaakseni spagetti tahra jäi, mutta jopa maitokahvi tuntui irtoavan valkoisesta t-paidasta.
Jumbo sijoilla vissiin kuitenkin oli tämä tuote. :)