12.6.2016

Kirppislöytöjä


Vielä kymmenen vuotta sitten keräsin innokkaasti värikkäitä retroastioita ja muoviesineitä. Vieläkin joitakin niistä on kodissamme esillä, mutta suurimman osan pakkasin muutama vuosi sitten paperiin ja varastolaatikkoihin. Muutamista jopa luovuin kokonaan. Tilalle tuli ensin viehtymys suomalaiseen lasiin, mm. värillisiin 50- ja 60-luvun maljakoihin ja nyt myös rouheampaan 60- ja 70-lukujen keramiikkaan. En taida olla ainoa, sillä hinnat ovat näissä toisinaan aika huikeita. Joskus kuitenkin onnistaa. Löysin paikallisesta kirpputorilta kaksi okranväristä Arabian Kerä -kukkaruukkua. Ruukut on suunnitellut 60-luvulla Arabialle Rickhard Lindh ja tätä samaa mallia on olemassa myös mattamustana ja valkoisena. Minä istutin niihin timjamia ja viinisuolaheinää. 

 Arabialla on myös viehättäviä keraamisia kynttilänjalkoja, joista yhdenlaisen löysin aikoinaan eurolla joltain pieneltä kyläkirpppikseltä. Tämä on vihreä, mutta löysin netistä myös kuvan vaalean turkoosista versiosta. Muuten tämän historia ja suunnittelija ovat minulle epäselvät, tietääkö joku?
Tämäkin on vihreä mutta ei enää Arabiaa eikä edes suomalaista keramiikkaa mutta jotain niin ihanaa tässä oli että tämä vaasi pääsi meille piirongin päälle. 


5 kommenttia:

AnniKainen kirjoitti...

Onpa kotoisen näköisiä ruukkuja, hienoja. Voisiko tuo vihreä olla Bitossi keramiikkaa? Meillä oli aikoinaan tai onhan se äidillä edelleen sellainen turkoosinsinertävä kulho, jonka muotokieli muistuttaa tuota sinun vihreää kynttilänjalkaa.

Kaisu kirjoitti...

Hienoja löytöjä.

Unknown kirjoitti...

Minä olen niin vanha, että minulla on useita juuri tuota mallia olevia kukkaruukkuja kuin myös niitä valkoisia. Valkoisissa kasvaa tälläkin hetkellä pitkä rivi st.paulioita...onneksi mustat ruukut ovat kelvanneet nuorimmalle lapsellemme. Köyhänä opiskelijana niitä ostin ja onneksi olen huonekasvien ystävä, joten ruukut ovat siis edelleen käytössä...olivat muuten aikoinaan ostohinnaltaan kalliita. Olen keskustellut nuorimman lapsemme kanssa siitä, miksi enää ei valmisteta tällaisia klassisia kukkaruukkuja...totesimme, että viherkasvit katsotaan nykyisin pikaisiksi kulutushyödykkeiksi....terkuin pitkäaikainen blogisi lukija ��

Unknown kirjoitti...

Minä olen niin vanha, että minulla on useita juuri tuota mallia olevia kukkaruukkuja kuin myös niitä valkoisia. Valkoisissa kasvaa tälläkin hetkellä pitkä rivi st.paulioita...onneksi mustat ruukut ovat kelvanneet nuorimmalle lapsellemme. Köyhänä opiskelijana niitä ostin ja onneksi olen huonekasvien ystävä, joten ruukut ovat siis edelleen käytössä...olivat muuten aikoinaan ostohinnaltaan kalliita. Olen keskustellut nuorimman lapsemme kanssa siitä, miksi enää ei valmisteta tällaisia klassisia kukkaruukkuja...totesimme, että viherkasvit katsotaan nykyisin pikaisiksi kulutushyödykkeiksi....terkuin pitkäaikainen blogisi lukija ��

tttintti kirjoitti...

Ja hei, lisätkää ihmeessä se lukija-widget tonne sivuun tai alapalkkiin, koska sen kautta on helpompi liittyä lukijaks kun vaan että lisää blogin omiin kirjanmerkkeihin tai omiin 'luettuihin blogeihin' tms! Ne kun tuppaa aina välillä häviämään ja sitten jää hyvä blogi unholaan :( Bloggerin lukijaks rekisteröityneenä ne blogit sentään (yleensä) säilyy tallessa! :)